MAO یک رستوران متخصص در غذاهای چینی در مرکز خارکف با غذاهای ساده و معتبر از یک سرآشپز چینی است. این رستوران در طبقه همکف ساختم، به سبک «استالینکا»، در منطقهای پرجنبوجوش در نزدیکی ایستگاه مرکزی مترو واقع شده است. این MAO 358 متر مربع را پوشش می دهد. صندلی های داخلی برای 80 نفر طراحی شده است، در حالی که صندلی های بیرونی 40 نفر است. صاحب رستوران به فرهنگ و غذاهای چینی آشنایی کامل دارد. طبق برنامه او، MAO قرار بود به یک مکان اصیل چینی تبدیل شود: با سرآشپزهای چینی، تج،ات و بسته بندی که مستقیماً از چین ارسال می شد، همانطور که در کافه های محلی دیده می شود.
بسیاری از کافههای آسیایی از دکور محله چینیها الهام گرفتهاند: تابلوهای نئونی، چراغهای قرمز و دیگر ویژگیهای مرسوم این مناطق. تیم ما به ،ه خود سعی کرد از تصویر شهر فاصله بگیرد و از مناظر روستایی یوننان الهام گرفت. ما تصمیم گرفتیم به طبیعت اجازه ورود بدهیم: بامبوهای زنده کاشتیم، گلدانهای گیاهان را در امتداد پنجرههای عجیب قرار دادیم و فضا را با یک نیمکت سبز زمردی منحنی پهن کردیم. این ویژگیها مفهوم راهحلهای سازگار با محیط زیست، مانند مبلمان پ،تیکی بازیافتی و سایبانهای ضایعاتی بوم را تأیید میکنند.
در سمت چپ آمفی تئاتر سومین اتاق بزرگ شروع می شود. نقطه کانونی این منطقه یک نیمکت سبز زمردی 30 متری است که در اتاق می پیچد و به دور هر یک از ستون های آن می پیچد. میزهای سفارشی برای دو و چهار مهمان در کنار نیمکت تعبیه شده است. آنها روی زمین ثابت هستند اما به لطف میزهای کار تاشو می توانند در کنار هم قرار گیرند. به ،وان مثال، سه میز که دو تای آنها مجهز به چنین پیشخوان هایی هستند، به راحتی در یک میز بزرگ ،یب می شوند. صندلی های قدیمی روی میزها قرار داده شده بود که از بازارهای ،یف برای کل رستوران تهیه می شد.
مشتری می خواست به جای آمفی تئاتر یک آشپزخانه اپن اجرا کند، اما ما او را متقاعد کردیم که فضای کار را به دو بلوک مجزا ت،یم نکند و اپن آشپزخانه را در کنار منطقه فناوری قرار دهد. در نهایت، اتاق دوم محبوبترین اتاق در بین غذاخوریها شد: مردم صندلیهای نزدیک آشپزخانه تئاتر را رزرو میکنند و روند پخت و پز را با شیفتگی تماشا میکنند.
در سمت راست ورودی MAO اولین سالن آغاز می شود که مرکز آن یک نوار تماس با صندلی های طراحی شده برای سه نفر است. پیشخوان چوبی آن ادامه آمفی تئاتر است. صندلیهای نزدیک بار، صندلیهای بازیافتی استادیوم از یک بازار ،یف هستند که پایههای جدیدی را به آنها جوش دادیم. قفسه ها و پارتیشن های میله از گچ تخته و پروفیل های آلومینیومی ساخته شده اند. برای محافظت از دیوار خشک در برابر پاشش، در امتداد محیط محل کار، یک پیش بند شیشه ای تقویت شده تهیه کردیم. نشیمن های پنجره از میزها و نیمکت های سفارشی ساخته شده است. پیشخوان ها و صندلی ها از درب بطری های پ،تیکی بازیافتی ساخته شده اند.
ما یک آمفی تئاتر تخته ای چوبی را درست جلوی در ورودی طراحی کردیم. این به ،وان جایگزینی برای استانداردتر است که معمولاً در نزدیکی درها قرار دارد که اغلب ناراحت کننده است. در این فضا، مشتریان می توانند منتظر سفارش بیرون بری خود باشند یا یک قهوه سریع بنوشند. در طول ماههای گرمتر، زم، که درب جلو باز نگه داشته میشود، این صندلی غیر معمول به ،وان نقطه کانونی برای رهگذران عمل میکند. آمفی تئاتر بخشی از یک حجم بزرگ معماری است که فضای رستوران را منطقه بندی می کند. این حجم از پیشخوان چوبی میله شروع می شود، خود را در یک راه پله با چندین سطح پرتاب می کند، سپس به آرامی به سمت پانل های دیوار و در می چرخد. این پانل ها سپس به ،مت حمام منتهی می شوند، جایی که حجم با سینک سفارشی به پایان می رسد.
فضاهای سبز با بامبوهای زنده بین ستون ها قرار داده شده است. فضای سبز حسی دنج به این فضا اضافه کرد و در عین حال آ،تیک اتاق را بهبود بخشید. از آنجایی که فضای داخلی پر از مواد صاف و متراکم است، قبل از قرار دادن گیاهان در محل، سروصدا و پژواک زیادی وجود داشت.
معماران: اسلاوا بالبکناتا کوریلنکو، داریا اوچنکو، روما هوروشیلوف؛ ویراستار: Mykola Panin; رهبران پروژه: آنا ویکتوروا؛ مساحت پروژه: 358 متر مربع متر سال پروژه: 2022; مکان: خارکف، اوکراین؛ اعتبار ع،: آندری بزوگلوف، ماریان برش;
یکی از ویژگیهای غالب فضا، نیمساخت بامبو در دورترین ،مت لابی است. در زیر نیم طبقه یک میز گرد برای 8 تا 12 مهمان، در ف، سوراخ دار، به مدل میزهای پیک نیک ک،یک در فضای باز قرار دارد. سوزان تنبل، سنتی در رستوران های چینی، روی میز پیک نیک سوار شده بود. در بالای نیم طبقه میز گرد دیگری به همین قطر قرار دارد که به سوزان تنبل نیز مجهز شده است. از آنجایی که سطح دوم از نظر ارتفاع کوتاهتر است، صندلیهای پایینتر با فومهای عثم، رول شده سفارشی که با یک کمربند صنعتی محکم شده بودند، در نزدیکی میز قرار گرفتند.
ما عاشق افسانه مائو شدیم و آن را با خود به مفهوم طراحی آوردیم. نکات زیادی از یک بازسازی ناتمام DYI در داخل وجود دارد: گچ تخته باز، آینه های بدون قاب، تخته های چوبی که مانند فروشگاه های بزرگ ساختم، روی هم انباشته شده اند. نیم طبقه بامبو همچنین به زیبایی شناسی ساخت و ساز اشاره دارد: داربست بامبو اغلب در چین برای ساخت ساختمان ها و حتی آسمان ،اش ها استفاده می شود.
دفتر balbek: وظیفه تیم ما ایجاد یک پروژه طراحی معتبر بود که با روح MAO مطابقت داشته باشد. فضای داخلی باید ساده و آرام باشد. از جمله فضاهایی که روی آن کار کردیم، یک آشپزخانه اپن و یک فضای بیرون بری بود که می تو،د محصولات آسیایی را ب،ید و سفارش تحویل بگیرید. علاوه بر این، فرمت های صندلی واقعا منحصر به فرد به مشتریان ارائه شد.
طلسم این رستوران مائو، مرد جو، از استان یوننان در ج، چین است. یوننان منطقه ای است که به دلیل طبیعت متنوعش معروف است: کوه ها، جنگل ها، شالیزارهای برنج و مزارع چای. طبق افسانه، خانواده مائو از آنجا به خارکف نقل مکان ،د و به این فکر افتادند که مردم محلی را با غذاهای چینی آشنا کنند. این خانواده خودشان رستوران را ساختند، با بودجه اندک اما با خاطرات خوب از زادگاهشان چین.