نصب آسانسور یا آسانسور استاندارد در ساختمان های بلند برای جابجایی سریع و آسان افراد و اثاثیه بسیار ضروری است.
مجموعه زرین الاعصار کلیه اقدامات مربوط به عادی سازی، تعمیر، نوسازی، بازسازی و … نصب آسانسور با بالاترین کیفیت و حرفه ای انجام شده است.
در ادامه به توضیح قو،ن و مقررات شهرداری برای ارائه مجوز تایید آسانسور می پردازیم.
قانون و آیین نامه نصب آسانسور در قالب بخشنامه منتشر شده و در اختیار مهندسین ساختمان و شرکت های ساخت و نصب آسانسور می باشد.
بندهای مقررات شهرداری برای نصب آسانسور
- ساختمان های بیش از سه طبقه باید مجهز به آسانسور باشند.
- شرایط نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی بیش از 3 طبقه باید توسط مهندسان و متخصصان ارزیابی شود.
- قبل از نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی باید استحکام ساختمان اندازه گیری شود.
- قبل از نصب آسانسور باید مجوزها و تاییدیه های لازم از مراکز مربوطه اخذ شود.
- مسئول ت،یب ساختمان های مس، برای نصب آسانسور متقاضی و مالک ساختمان می باشد.
- قبل از نصب و استفاده از آسانسور، مالک ساختمان باید گواهی پایه استاندارد را از اداره استاندارد اخذ کند.
- گواهی تایید پس از بازدید کارشناسان از آسانسور و اطمینان از عدم وجود اختلال و مشکل در عملکرد آن صادر می شود.
- این گواهی ها استاندارد و ایمنی آسانسور را تایید می کنند و تا یک سال اعتبار دارند.
- پس از پایان مدت اعتبار گواهی تایید آسانسور، وضعیت آن توسط کارشناسان بررسی و اعتبار آن تمدید می شود.
- از سال 1395 نصب پلاک شناسایی آسانسور (شامل کد ده رقمی) ا،امی بوده و به عهده شرکت سازنده آسانسور می باشد.
- وضعیت آسانسور باید توسط کارشناس سازمان استاندارد به صورت ماهانه بررسی شود و در صورت عدم وجود ایراد و اختلال در آسانسور، گواهی هنجار دوره ای صادر کند. (این قانون برای آسانسورهای هیدرولیک اجباری است و برای آسانسورهای کششی اجباری نیست)
- در صورت نصب آسانسور بدون مجوز، بیمه حوادث نخواهید داشت و هنگام فروش ساختمان شما مشکلات زیادی پیش خواهد آمد.
- بالابر هیدرولیک باید در ساختمان هایی که مک، برای نصب آسانسور ندارند نصب شود.
شرایط اخذ گواهینامه استاندارد آسانسور
- فقط شرکت ها و نمایندگی های تولید و نصب آسانسور می توانند برای تایید استاندارد به آدرس ilift.isiri.gov.ir اقدام کنند.
- برای دریافت گواهینامه استاندارد اولیه و دوره ای باید درخواست بازرسی آسانسور را در سایت مذکور ثبت نمایید.
مدارک و زمان مورد نیاز برای اخذ گواهینامه پایه استاندارد آسانسور

آسانسورها همه چیز اعم از افراد، اثاثیه، مواد غذایی، تج،ات صنعتی، ویلچر، تخت های بیمارست، و غیره را جابجا و جابجا می کنند. آنها باید به گونه ای طراحی و نصب شوند که از سلامت و ایمنی محموله و محتویات آنها محافظت کند.
نصب غیر ایمن، نادرست و غیر اصولی آسانسور باعث خسارت، خسارت مالی و ج، می شود.
در ایران از سال 1379 تاکنون بیش از 4000 تصادف خطرناک به دلیل غیراستاندارد بودن آسانسورها، جابجایی آنها و سقوط کابین آنها رخ داده و بیش از 100 نفر مجروح، مجروح و کشته شده اند.
با توجه به موارد ذکر شده در سال 1382 قانون استانداردسازی آسانسور تدوین و تنظیم شد. همچنین قو،ن و مقرراتی در خصوص نحوه استفاده از آن تعیین شده است.
به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی و خطرات مربوط به نصب آسانسور، مالک ساختمان باید گواهی تایید استاندارد آسانسور را از اداره استاندارد دریافت کند.
آسانسور طلایی کلیه خدمات، تج،ات، بازسازی، تعمیر، نوسازی، دکوراسیون، عادی سازی و ایمنی آسانسور را با بهترین کیفیت و توسط حرفه ای ترین و مجرب ترین متخصصان و کارشناسان این حوزه انجام می دهد.
مقررات شهرداری برای نصب آسانسور
آسانسور دارای یک سیستم هوشمند و حساس است که بسته به نوع عملکرد سیستم بین طبقات حرکت می کند.
سیستم بالابر از ،مت های زیادی تشکیل شده است که برخی از آنها اولیه و برخی دیگر فرعی هستند.
سطح کیفیت، اصالت و استاندارد بودن این قطعات و نصب ماهرانه باعث می شود که بالابر به درستی کار کند و دوام آن را افزایش دهد.
امروزه در ایران قیمت ا،ر آسانسورها به شدت افزایش یافته است و نگهداری صحیح آنها بیش از گذشته اهمیت دارد.
دلیل تدوین قانون نصب آسانسور چیست؟
آنچه در این مقاله خواهید آموخت:
دلایل نگهداری صحیح آسانسور
برای اخذ مجوز استاندارد آسانسور مدارک زیر باید به شرکت نصب آسانسور ارائه شود:
- کپی صفحه اول پروانه ساختم،
- کپی صفحه اول شناسنامه و پشت کارت ملی متقاضی جهت تایید
- برای مجوز استاندارد اولیه 20-30 روز و برای مجوز استاندارد دوره ای 10-30 روز طول می کشد.
مراحل اخذ مجوز نصب آسانسور
- انجام کلیه عملیات فنی و برق رس، و نصب و راه اندازی آسانسور
- ارسال مدارک لازم به شرکت نصب
- ثبت نام اینترنتی توسط شرکت و دریافت کد رهگیری
- تعیین شرکت بازرسی
- پرداخت هزینه بازرسی توسط کارفرما و تحویل اصل فیش واریزی به شرکت بازرسی
- تعیین تاریخ حضور کارشناس در محل و بررسی آسانسور
- بررسی وضعیت آسانسور توسط کارشناس ذیصلاح با حضور نماینده شرکت نصب و تعمیر ایرادات (در صورت وجود)
- تایید نهایی ایمنی دستگاه توسط کارشناس
- ثبت قرارداد خدمات و نگهداری یک ساله بین کارفرما و پیمانکار
- ارسال یک نسخه معادل اصل قرارداد نگهداری و تعمیرات یک ساله به همراه بیمه نامه آسانسور جهت تکمیل پرونده به سازمان بازرسی
- دریافت گواهی تایید استاندارد توسط کارفرما از سازمان بازرسی